het verhaal achter tesla

Het verhaal achter Tesla

Tesla: bedrijf met een visie

In 2003 kreeg een groep ingenieurs in Californië, onder wie CEO Elon Musk, een idee dat de wereld zou moeten veranderen: elektrische auto’s maken die beter zijn dan auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Hiertoe werd het bedrijf Tesla opgericht, vernoemd naar de uitvinder van de inductiemotor waar de auto’s op zouden gaan draaien, Nikola Tesla. Het bedrijf zou echte auto’s én sportauto’s moeten gaan maken, snel en krachtig, maar dan zonder uitstoot. En, niet onbelangrijk, de auto’s zouden per generatie goedkoper moeten worden, zodat ze toegankelijk zouden zijn voor een groot publiek. Op die manier zou de transitie van fossiele naar duurzame brandstoffen versneld worden.

In 2008 kwam het eerste model op de markt. De Tesla Roadster was een sportauto en legde de lat voor elektrische auto’s direct hoog. Met een acceleratie binnen vier seconden van 0 naar 100 km/h en een actieradius van 394 kilometer deed de Roadster weinig onder voor ‘normale’ sportauto’s. In totaal werden er ruim 2400 exemplaren van verkocht in 30 landen, waarmee een begin werd gemaakt aan een zeer ambitieus project.

Vier jaar later, in 2012, kwam de eerste elektrische sedan van Tesla op de markt, de Model S. Een vierdeurs familie-auto met 1800 liter bagageruimte, maar met de acceleratie en de wegligging van een sportauto. De actieradius werd ten opzichte van de Roadster ook nog iets groter, nu 426 kilometer op een volle lading. Bovendien behaalde de auto ook de maximale score van vijf sterren bij de veiligheidstest, waarmee het een volwaardige familie-auto genoemd mocht worden. In 2014 werd een upgrade van de Model S uitgebracht, nu met vierwielaandrijving, waarmee het de snelste vierdeurs productieauto ooit werd. Van 0 naar 100 km/h nam slechts 3,3 seconden in beslag. Daarna kwam in 2015 ook voor het eerst de grotere broer van Model S, namelijk Model X op de markt. Het bijzondere aan dit model zijn de Tesla ‘Falcon Wings’, de vleugeldeuren die naar boven open gaan.

tesla model x

Intussen werd gewerkt aan een wereldwijd netwerk van oplaadpunten. Bij oplaadpunten van het zogenoemde Supercharger-netwerk kan een accu in twintig minuten voor de helft opgeladen worden, waardoor het ook eenvoudiger werd om lange afstanden af te leggen. Deze chargers zijn nu te vinden langs de populaire routes in Amerika, Europa en het Pacifisch gebied.
In juli 2017 moet het volgende model op de markt komen, de Model 3. Ook dit zal een familie-auto zijn, met genoeg plaats voor vijf volwassenen. Met dit model wil Tesla de grote markt bestormen, want het is het meest betaalbare model tot nu toe, met een Amerikaanse prijs van rond de 35000 dollar. Daarbij worden de sportieve prestaties niet uit het oog verloren, want de Model 3 zit binnen zes seconden op de 100 km/h.

De productie wordt uitgebreid met nieuwe fabrieken, waaronder in Tilburg. Daarnaast is Tesla, in samenwerking met strategische partners uit voornamelijk de technische industrie, begonnen met de bouw van een Gigafactory in Nevada. Hier moet bijvoorbeeld de ontwikkeling en productie van de lithium-ion batterijen, de aandrijvers van de Tesla, plaats gaan vinden. De samenwerking met verschillende technologie- en energiebedrijven toont aan dat Tesla niet alleen een autofabrikant is, maar zijn visie om technologische ontwikkelingen en duurzame energie te promoten ook echt uitdraagt.