België staat misschien niet bekend als autoland bij uitstek zoals Duitsland of Italië, maar wist je dat ons land door de jaren heen verschillende eigen automerken heeft gehad? Van luxueuze sportwagens tot praktische stadsauto’s: Belgische automerken hebben meer nagelaten dan je zou denken. In dit artikel nemen we je mee door de boeiende geschiedenis van de Belgische automobielsector, en laten we je kennismaken met de meest iconische én vergeten namen op Belgische bodem.
1. Minerva – De Belgische Rolls-Royce
- Actief: 1902 – 1938
- Plaats: Antwerpen
Minerva is zonder twijfel het bekendste Belgische automerk ooit. Opgericht door Sylvain de Jong, groeide Minerva uit tot een fabrikant van luxueuze auto’s die rechtstreeks de concurrentie aanging met Rolls-Royce. Koningen, industriëlen en beroemdheden reden graag in een Minerva.
Bekende modellen:
- Minerva Type AL – Met riante wielbasis en rijke afwerking
- Minerva Type AE 40 HP – Vaak gebruikt door het Belgisch leger tijdens WOI
- Minerva M6 AL – Een van de laatste modellen voor het merk failliet ging
Weetjes:
- In de jaren ’20 werd Minerva wereldwijd gezien als een statussymbool.
- Het merk had zelfs een fabriek in de VS.
- In 1938 stopte de productie door economische druk en de opkomst van goedkopere massaproductie.
2. Gillet – Belgische supercar met F1-genen
- Actief: 1991 – heden
- Plaats: Gembloux (provincie Namen)
Gillet Automobiles, opgericht door voormalig autocoureur Tony Gillet, is de Belgische trots op het vlak van sportwagens en supercars. De bekendste creatie is de Gillet Vertigo, een ultralichte bolide met prestaties die zich kunnen meten met Ferrari en Porsche.
Bekend model:
- Gillet Vertigo.5 Spirit – Slechts enkele tientallen exemplaren gebouwd, volledig op maat van de klant, met carbon monocoque en V6- of V8-motor.
Weetjes:
- De Vertigo haalde een Guinness World Record in 1994 voor snelste acceleratie: 0-100 km/u in 3,2 seconden.
Gillet is nog steeds actief, maar produceert exclusief en op aanvraag.
3. Imperia – Retro, elektrisch en vernieuwend
- Actief: 1906 – 1958 | Herlancering: 2009 – 2015
- Plaats: Nessonvaux (Luik)
Imperia begon als een traditioneel merk begin 20e eeuw, maar kende een heropleving in de 21e eeuw met een retro-futuristische plug-in hybride sportwagen.
Historische modellen:
- Imperia TA-9 – Populaire wagen in de jaren ’20
- Imperia Standard – Compacte gezinswagen van voor WOII
Moderne creatie:
- Imperia GP – Hybride sportwagen met retrodesign, beloofd om het beste van toen en nu te combineren (helaas nooit in serieproductie gegaan).
Weetjes:
- Het originele testcircuit op het dak van de Imperia-fabriek in Nessonvaux is nog steeds zichtbaar.
- De moderne versie kreeg veel media-aandacht, maar ging desalniettemin ging Imperia toch failliet in 2015.
4. Nagant – Van wapens tot auto’s
- Actief: 1900 – 1928
- Plaats: Luik
Nagant is vooral bekend als producent van vuurwapens (zoals het Mosin-Nagant geweer), maar het bedrijf bouwde ook eigen auto’s. De meeste modellen waren gebaseerd op licenties van andere merken zoals Renault.
Bekende modellen:
- Nagant Type 30 CV – Grote tourwagen
- Nagant 16 HP – Lichte gezinswagen
Weetjes:
- Nagant-auto’s deden mee aan de Tour de France Automobile.
- Door economische crisis en de opkomst van massaproductie werd de automobieldivisie opgedoekt.
5. Belga Rise – Militaire werkpaarden
- Actief: 1928 – 1935
- Plaats: Haren (Brussel)
Belga Rise was een constructeur van militaire voertuigen en vrachtwagens. Hoewel geen echt consumentenmerk, verdient het een plaats in deze lijst omwille van zijn bijdrage aan de Belgische industrie en defensie.
Producten:
- Legervoertuigen voor het Belgische en Franse leger
- Zwaar transport en vrachtwagens
Weetjes:
- Belga Rise werkte vaak samen met Franse bedrijven zoals Renault en Berliet.
- De fabriek sloot in de jaren ‘30 vanwege economische malaise.
6. Vivinus – Pionier van het Belgische autolandschap
- Actief: 1895 – 1912
- Plaats: Brussel
Alexis Vivinus was een van de eerste Belgische autoproducenten, nog vóór de eeuwwisseling. Zijn voertuigen waren licht, goedkoop en populair bij de middenklasse.
Bekende modellen:
- Vivinus Voiturette – Klein, goedkoop en innovatief
- Vivinus 10 HP – Eerste viercilinder in België
Weetjes:
- Vivinus verkocht licenties aan fabrikanten in Duitsland en Engeland.
- Het merk werd uiteindelijk overgenomen door Minerva.
7. Edran – Belgische nicheconstructeur
- Actief: 1984 – heden (intermitterend)
- Plaats: Gingelom, Limburg
Edran is een Belgische constructeur van sportwagens. Het merk werd bekend dankzij de futuristische Edran Spyder MK1 en later de snellere Enigma.
Bekende modellen:
- Edran Spyder MK1 – Lichtgewicht kitcar-achtig model
- Edran Enigma – Supercar met V8-motor, top van 340 km/u
Weetjes:
- Productieaantallen zijn zeer beperkt, de wagens worden op bestelling gemaakt.
- Edran mikt op liefhebbers van unieke Belgische technologie.
Zijn er vandaag nog Belgische automerken?
Ja! Al is het aanbod beperkt en zeer niche, Gillet en Edran zijn nog actief – al is het op kleine schaal. België speelt tegenwoordig vooral een grote rol in de auto-assemblage voor buitenlandse merken (zoals Audi, Volvo en BMW), maar het erfgoed van eigen makelij is iets om trots op te zijn.
Besluit: Belgische trots op vier wielen
Hoewel België nooit de auto-industrie heeft gedomineerd zoals onze buren, hebben we wél geschiedenis geschreven met merken als Minerva, Gillet en Imperia. Deze merken vertegenwoordigen innovatie, elegantie en vakmanschap — waarden die ook vandaag nog resoneren bij liefhebbers van exclusieve wagens.
Of je nu houdt van de flamboyante vleugeldeuren van een Vertigo of het statige design van een Minerva Type AL, één ding is zeker: Belgische auto’s hebben stijl, klasse en karakter.