De nieuwe Formule 1 reglementen voor 2021

Het is al langer bekend dat de Formule 1 in 2021 helemaal op de schop gaat, er komen nieuwe reglementen waarmee het de bedoeling is dat het racen weer beter wordt. Ook zal er een budget cap ingevoerd worden om er zo voor te zorgen dat de verschillen tussen de teams kleiner worden. Op donderdag 31 oktober zijn de nieuwe reglementen door de FIA gepresenteerd aan het grote publiek, sommige zaken waren al bekend en sommige nog niet. We zullen de grootste veranderingen eens opnoemen, meer nieuws hierover kan je vinden op gptoday.net

Technische veranderingen

De huidige Formule 1 auto’s creëren erg veel vuile lucht, waardoor de auto’s die er dicht achter rijden veel downforce en daardoor ook grip verliezen. Hierdoor is het heel lastig om voor een langere tijd dicht achter elkaar te racen omdat onderdelen snel kunnen overhitten bij de achterligger. Dit is een probleem waar fans al jaren veel over klagen, om dit probleem op te lossen is er gekozen om vanaf 2021 de auto’s weer te laten werken via het ground effect. Er komen Venturi tunnels onder de auto’s waardoor deze als het ware naar de grond gezogen worden, dit moet voor een groot deel van de benodigde downforce zorgen. Verder zullen de auto’s ook 25 kg zwaarder worden, dit is het gevolg van de overstap naar 18 inch velgen, de introductie van enkele standaard onderdelen, veiligheidsmaatregelen en beperkingen omtrent materiaal. 

Er komen ook veranderen in de component categorieën waar de teams gebruik van kunnen maken. Op dit moment zijn het er nog maar twee en vanaf 2021 zullen er vijf categorieën zijn, dit zijn de volgende:

  • Listed Team Components: Teams zijn verplicht intellectueel eigendom onderdelen te hebben. 
  • Standard Supply Components: De leverancier van deze onderdelen zal door middel van een tender aangewezen worden
  • Prescribed Design Components: Deze mogen door de teams zelf geproduceerd worden, Wel middels een voorgeschreven ontwerp en manier. 
  • Transferable Components: Onderdelen die gedeeld mogen worden door de teams
  • Open Source Components: Onderdelen waarvan het ontwerp en de fabricage vrij is. 

Financiële reglementen

Er wordt veel veranderd om de nu nog grote verschillen tussen de teams kleiner te maken. Dit wordt onder andere gedaan door het invoeren van het veelbesproken budgetplafond, deze zal 175 miljoen gaan bedragen. Er moet wel bij gezegd worden dat dit niet voor alles geld, kosten van onder andere afschrijvingen, marketing en de salarissen horen hier niet bij. Het invoeren van het budgetplafond wordt voor nog een andere reden gedaan, zo hoopt de FIA dat potentiële nieuwe teams makkelijker kunnen toetreden. Er zal een Cost Cap Administration Team worden opgericht om alle uitgaven middels rapportages en jaarverslagen te controleren, ook komt er een Cost Cap Adjudication Panel die uit 6 tot 12 rechters komt te bestaan die overtredingen van teams kunnen bestraffen. 

Sportieve reglementen

Fundamenteel zullen deze reglementen niet heel veel afwijken van de huidige reglementen. De meest voorname verschillen zijn de volgende:

  • Er is een provisie om het aantal races naar 25 te laten groeien, nu staat dat nog op 21. (Via een stemming is dat 22 geworden voor 2020)
  • Het raceweekend zal van 4 naar 3 dagen gegaan. Dit is gedaan om kosten te besparen en door het groeiende aantal races personeel van teams meer kans te geven om meer thuis te zijn. 
  • De ontwikkeling van krachtbronnen zal ook beperkt worden, ook de tijd in de windtunnels zal minder worden. 

Er moet wel op gelet worden dat dit allemaal nog niet vast staat aangezien het geen invloed op het ontwerp van de auto’s heeft, deze regels kunnen nog tot maart aangepast worden.