zit sta bureaus

De voordelen van een zit sta bureau

Zit sta bureaus worden steeds vaker gekozen door ondernemers voor op het kantoor dan gewone bureaus. Dit komt omdat zit sta bureaus veel bewezen voordelen hebben voor de gezondheid. Wat maakt deze bureaus zo gezond? Lees hieronder de vijf grootste, wetenschappelijk bewezen voordelen van een zit sta bureau.

Helpt tegen rugpijn

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een zit sta bureau goed werkt tegen nek- en rugklachten. Een onderzoek uit 2016 richtte zich op chronische rugklachten onder kantoormedewerkers, en het effect hierop van een zit sta bureau. Het bleek dat na een paar weken hun rugklachten met 32% waren afgenomen. Uit een ander onderzoek uit 2011 bleek al dat zit sta bureaus gunstig zijn voor de bovenrug en nek. Na 4 weken gaven de deelnemers aan dat hun pijnklachten verminderd waren. Bij degenen die hierna weer aan een gewoon bureau gingen werken namen de klachten weer toe.

Verbetert je stemming

Staan heeft ook een positief effect op je stemming, zo is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek. Voor dit onderzoek werd onder een groep kantoormedewerkers gekeken naar hun stemming, stresslevel en vermoeidheidsklachten, en kreeg de helft een zit sta bureau, tegenover de ander helft die aan een gewoon bureau bleef werken. Na 7 weken bleek dat de medewerkers die een zit sta bureau gebruikten zich minder gestrest en vermoeid voelden, en zich energieker voelden.

Verlengt je leven

Het klinkt haast als te mooi om waar te zijn, maar het is bewezen: zit sta bureaus kunnen je leven verlengen! Het is meerdere malen aangetoond dat veel zitten je levensduur kan verkorten, door het verhoogde risico op hartaandoeningen en diabetes type 2. Uit een onderzoek waarin 18 eerdere studies werden vergeleken en geanalyseerd, bleek dat de mensen die het meest zitten 49% meer kans hebben om vroegtijdig te overlijden dan de mensen die het minst zitten.

Verlaagt het risico op obesitas

Met staan verbrand je meer calorieën dan met zitten. Een middag staand werken verbruikt zo 170 calorieën, zonder iets extra’s te doen.

Verlaagt je bloedsuikerspiegel

Vooral na de lunch kan je bloedsuikerspiegel omhoog schieten, wat slecht is voor de gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat kantoormedewerkers die na de lunch staand werkten een 43% lagere bloedsuikerspiegel hadden dan hun zittende collega’s. De rest van de activiteiten waren hetzelfde, waardoor dus aangetoond is dat dit alleen het effect van het staan was.