advies voor een betere nachtrust

Een goede nachtrust is belangrijk! Met deze 5 tips slaap jij als een roosje

Draai jij ook wel eens plafonddiensten? Zie jij ‘s nachts ook soms alle uren langzaam wegtikken zonder ook maar even je ogen dicht gedaan te hebben? En raken de schaapjes een beetje op bij je? Dan kun jij vast wel wat tips voor een betere nachtrust gebruiken! Je bouwt hier namelijk langzaam een slaaptekort mee op. Slaaptekort voorkom slaaptekort en lees vooral verder. (Moet zijn; voorkom een slaaptekort -> sleutelwoorden) Hieronder lees je 5 tips voor een betere nachtrust en slaap je hopelijk snel weer als een roosje.

Tip 1: Zorg voor een ritme

Een vast slaapritme hebben is onwijs essentieel. Het slaaptekort voorkom slaaptekort (Moet zijn; het voorkomt een slaaptekort -> sleutelwoord) en houdt je energielevel op peil. Je biologische klok is er op ingesteld om ‘s avonds te gaan slapen en ‘s morgens weer wakker te worden. Zorg dat je een bepaald ritme en ritueel ontwikkelt. Ga bijvoorbeeld elke avond om half 11 naar boven, maar ga van te voren nog even met de hond lopen of was je handen met telkens hetzelfde zeepje. Wanneer je dat lang genoeg blijft herhalen, zal je gaan merken dat je moe begint te worden wanneer je het rondje loopt of het zeepje ruikt. Je biologische klok weet dat wanneer je dit ritueel uitvoert, het je lichaam klaar moet maken om te gaan slapen.

Tip 2: Geen schermen meer

Zorg dat je ongeveer een half uur tot een uur voordat je naar bed gaat niet meer aan het licht van een tv of telefoon wordt blootgesteld. Dit is namelijk het zogenaamde blauwe licht en dat stimuleert je hersenen om wakker te blijven. Dat werkt natuurlijk averechts als je wil gaan slapen. Ga liever nog wat lezen of een rondje lopen.

Tip 3: Lees een boek

Een ander advies voor een betere nachtrust is dat je vlak voor het slapengaan even een rustige activiteit gaat doen, zoals het lezen van een boek. Liefst met zachtgeel licht. Dit is rustgevend voor je ogen, waardoor je eerder in slaap valt. Lees alleen geen al te spannend boek, hierdoor wordt je juist alerter en blijf je weer langer wakker. Lees bij voorkeur een heel saai boek, dit werkt vermoeiend en maakt je slaperig.

Tip 4: Ga opnieuw naar bed

Wanneer je een halfuurtje in bed ligt en maar niet in slaap kunt komen, kun je eens proberen om opnieuw naar bed te gaan. Ga je bed uit en doe even iets anders. Ga bijvoorbeeld even wat warms drinken en ga vervolgens opnieuw naar bed. Even een soort restart. Hopelijk val je nu wel in slaap.

Tip 5: Zorg voor een goede slaapomgeving

Dit laatste advies voor een betere nachtrust klinkt misschien heel logisch, maar bij veel mensen is het echter niet het geval. Zorg voor een goed bed, waar je lekker in kunt slapen. Zorg er daarnaast voor dat de kamer helemaal donker is en vrij van storende lichtjes van bijvoorbeeld een tv. Ook is het beter om geen telefoons in de slaapkamer te hebben. Gebruik de slaapkamer ook alleen voor het slapen (en de daarbij behorende activiteiten) en niet voor school of werk.

Hopelijk kun je nu lekker gaan slapen, slaaplekker!