Is een relatiegeschenk nog steeds een goede marketingstrategie?

relatiegeschenken

Relatiegeschenken maken al lange tijd deel uit van de marketingstrategie van veel Nederlandse bedrijven. Zowel grote ondernemingen als een groeiend aantal zzp’ers maakt gebruik van deze manier van reclame maken. Maar hoe effectief is het gebruik van relatiegeschenken van bijvoorbeeld Top Giving voor uw bedrijf? Leidt het weggeven van presentjes aan de klantenkring, collega’s en andere betrokkenen rond uw bedrijf echt tot meer naamsbekendheid en hogere verkoopcijfers?

Het hoofddoel van relatiegeschenken

Het weggeven van relatiegeschenken dient meerdere doelen. Een belangrijk doel is om de connectie met de bestaande klantenkring of met je medewerkers te versterken. Een tweede doel is om de bestaande klantenkring uit te breiden door middels van tactische geschenken. Via slimme relatiegeschenken kun je indruk maken op potentiële nieuwe klanten.

Een kleine investering met een groot rendement

Tot de grootste pluspunten van een doordacht relatiegeschenk behoort de impact die ze maken, terwijl relatiegeschenken maar weinig hoeven te kosten. Een mooi voorbeeld is een fraaie balpen bedrukt met jouw bedrijfsnaam en/of bedrijfslogo. Goed uitziende en kwalitatieve pennen wisselen doorgaans acht keer van eigenaar, waarmee je voor een klein bedrag dus een grote doelgroep bereikt. Een cadeau dat het qua p.r. ook goed doet is het befaamde memoblokje. Door hierop een wervende tekst af te drukken, kun je met een memoblok van 50 velletjes tot wel 50 verschillende contactmomenten creëren. En dat is natuurlijk prima!

Praktische geschenken die veel gebruikt worden

Wie besluit om relatiegeschenken in te zetten, kijkt niet alleen naar het bereik maar wil ook een praktisch cadeau geven dat veel gebruikt wordt. Goede en relatief voordelige geschenken zijn bijvoorbeeld bedrukte bidons, usb-sticks met bedrijfslogo of multitools.

Zet sowieso in op bestaande relaties

Richt je met relatiegeschenken allereerst op bestaande zakelijke relaties. Een marketingwijsheid die algemeen bekend is, is dat het gemakkelijker is om bestaande klanten aan je te binden dan nieuwe klanten te werven. De band met jouw klantenkring aanhalen doe je met af en toe een verrassend en persoonlijk cadeau, zoals een heerlijke fles wijn of een boekenbon of andere waardebon.

Persoonlijk contact wordt gewaardeerd

Wanneer je besluit, volkomen terecht, om relatiegeschenken te gaan inzetten, zorg er dan voor dat je het geschenk persoonlijk overhandigd. Juist het onderlinge contact, met een goed woord erbij, wordt door klanten enorm gewaardeerd. Het gaat er daarbij niet eens om wat je geeft: als het maar een cadeau(tje) is met een persoonlijk tintje!

Aanbevolen artikelen