Leads genereren voor jouw onderneming met behulp van je website

Genereren van leads: de eerste stappen

Het is bijna niet meer voor te stellen, maar zo’n twintig jaar geleden was het vinden van nieuwe klanten iets waar je zakelijk gesproken continue zelf fysiek mee bezig moest zijn. Acquisitie van potentiële klanten vond plaats via klantbezoeken, brochures en beurzen. Vandaag de dag heeft het internet, en dan vooral Google, deze activiteit grotendeels overgenomen. Het genereren van leads via jouw website is van vitaal belang om steeds nieuwe klanten voor jouw business te werven. Cruciaal hierin is om dit proces volgens een bepaald zakelijk concept aan te sturen. Jouw eigen, unieke bedrijfsidentiteit is hierin leading.

 

Vraag en aanbod

Op het eerste gezicht lijkt het creëren van leads voor jouw website vooral een kwestie van kansen. Via het internet bereik je in potentie oneindig veel meer mensen, dan een vertegenwoordiger dat fysiek aan zou kunnen. Maar dat voordeel is tweeledig: niet alleen is er op het internet meer vraag, het aanbod groeit evenredig. De crux is dan ook om juist die potentiële klant te bereiken die naar jouw specifieke product of dienst op zoek is. Van belang in dit zogenoemde targeting is: wat heb jij te bieden, dat een ander niet heeft of in mindere mate dan jij waar kan maken? Waarin ben jij uniek en hoe vertel je dat? Om hier achter te komen, zul je in eerste instantie duidelijk moeten hebben wat jouw bedrijfsidentiteit is. Wat is jouw kracht en aan wie verwacht je te kunnen leveren?

 

Zoeken en gevonden worden

Denk hier niet te licht over. Het formuleren van je bedrijfsidentiteit is niet iets dat je op een rustige namiddag op kantoor eventjes snel op papier zet. Bedenk goed: dit is de uiteindelijke kern van jouw marketingactiviteiten. Om zakelijk verkeer op gang te brengen richting jouw website, is het heel belangrijk dat de juiste mensen op jouw spoor komen. Als je er werk van wilt maken om vooral organisch via Google gevonden te worden, dienen de zoekwoorden die je formuleert naadloos aan te sluiten op wat je te bieden hebt. Ook is het zaak, dat die zoekwoorden vervolgens leiden tot de juiste landingspagina waar jouw potentiële klant binnen komt. Als het één niet op het ander aansluit, zal de bezoeker waarschijnlijk direct weer wegklikken en verder gaan zoeken, waardoor jij mogelijk business misloopt. Maak je gebruik van betaald zoekverkeer, zoals Google Adwords, dan kost dit je bovendien een betaalde klik die tot niets heeft geleid.

 

Conclusie

Wat voor campagne je ook in wilt steken om leads via jouw website te genereren, is het dus zaak om helder te formuleren wat je bent, wie je zoekt en hoe je gevonden wilt worden. Mits concreet uitgevoerd, stel je jezelf in staat om de juiste markt te penetreren.