vitamine d

Ook jij kunt in de winter wel een extra portie vitamine D gebruiken

Dat vitamine D wordt aangemaakt in de huid en dat hier zonlicht voor nodig is, dat weten we zo langzamerhand wel. Maar wist je ook dat dit voor 90% je totale inname bepaalt? Slechts 10% krijg je via voeding binnen. De rest moet echt via zonlicht, en dan alleen door de UVB stralen.

De zonnestralen

Zonlicht bestaat uit UVA stralen en UVB stralen (er zijn ook UVC stralen maar die worden door de ozonlaag tegen gehouden, en dat is maar goed want deze zijn erg schadelijk). De Ultra Violet straling van de zon bestaat voor 98,7% uit UVA en voor 1,7% uit UVB stralen. De UVB stralen zijn de bron voor het maken van vitamine D. Per dag een minuut of 15 tot 30 met je lichaam in de UVB stralen – zonder beschermingsfactor – zorgt voor een voldoende aanmaak van deze vitamine en je lichaam slaat het op in je vetcellen. In de winter komt je huid minder in aanraking met UVB stralen. Er is natuurlijk wel zonlicht, maar dat is niet voldoende sterk. Je kunt in de wintermaanden dus heel makkelijk een vitamine D-tekort ontwikkelen.

De zonnebank

De zonnebank is geen goed alternatief. De meeste zonnebankstudio’s werken met UVA lampen. Sommige hebben ook banken met lampen die zowel UVA- als UVB licht schijnen. Maar, zoals ook in de natuurlijke zonnestralen, de verhoudingen tussen UVA en UVB liggen nogal scheef en UVA voert de boventoon. Je wordt misschien wel lekker snel bruin onder de zonnebank maar het is geen middel om je vitamine D-gehalte op peil te houden.

Vitamine D3

Beter kun je tijdens de wintermaanden een vitamine D-supplement nemen. Er zijn overigens verschillende soorten vitamine D. Wat een mens nodig heeft zijn de vitamines D2 en D3. Vitamine D2 kan het lichaam niet zelf aanmaken en wordt gehaald uit plantaardige voeding en schimmels (bijvoorbeeld kaas, paddenstoelen en gist). Vitamine D3 (ook cholecalciferol genoemd) wordt wel door onze huid en UVB stralen geproduceerd. De supplementen die je in de winkel kunt kopen (of die door een arts worden voorgeschreven), bevatten vitamine D3.

Gezondheidsvoordeel

En waar is al die vitamine D3 goed voor? Onder andere voor je botten. Het zorgt er namelijk voor dat je lichaam in staat wordt gesteld om calcium en fosfaat uit je voeding te halen. En die stoffen helpen je botten gezond te houden. Ook helpt een gezond vitamine D-gehalte je immuunsysteem, de werking van je spieren, de aanmaak van bloed, insuline en het heeft een positieve invloed op de werking van je nieren en de bijschildklier (die ook weer zorgen voor een gezonde opname en uitscheiding van calcium en fosfaat).

Al met al best een belangrijke vitamine… die D3. Zeker niet onverstandig om je vitamine D peil op stand te houden.