ideale maaltijd voordat je gaat sporten

Wat moet je eten voordat je hevig gaat sporten

Wat moet je eten voordat je hevig gaat sporten

Artikels over eiwitten, koolhydraten en vetten worden ons om de oren geslingerd en het is niet makkelijk door de bomen het bos nog te zien. Wat is nu precies gezond? En wat is de beste voeding voor het sporten? Eet je dan juist veel, of weinig koolhydraten? Op de eerste plaats is het belangrijk voor jezelf te besluiten wat het doel is dat je wilt bereiken met sporten, voordat duidelijk is wat goed is om voor het sporten te eten.

Sport je om af te vallen?

Wil je graag afvallen door te sporten? Dit betekend dat je van vet af wilt. Hiervoor moet je lichaam bepaalde reserves aanspreken tijdens het sporten; niet te veel eten dus. Let wel, dat betekent ook niet te weinig eten! Je lichaam heeft voedsel nodig om goed te kunnen presteren. Het beste wat je in dit geval kunt eten voor je gaat sporten is eiwit. Het eten van calorieën en vetten zorgt ervoor dat je maaltijd wordt verteerd, maar daarbij worden je reserves dus niet aangesproken tijdens het sporten.

… of sport je om gespierder te worden?

Wat moet je eten voordat je hevig gaat sporten als je juist spiermassa wilt creëren? Dan bestaat de ideale maaltijd voordat je gaat sporten vooral uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Koolhydraten zorgen ervoor dat je spieren glucose kunnen gebruiken als brandstof waardoor je goed en lang kunt presteren. Het toevoegen van eiwitten in het dieet zorgt ervoor dat de kracht in je lichaam wordt aangesproken. De reactie van je spieren werkt beter en je spieren herstellen veel beter met eiwitten na een workout. Vet is vooral belangrijk voor de sporters die langdurig, maar niet heel zwaar sporten (denk aan hardlopers bijvoorbeeld).

Tijdens sporten gebeurt er dit in je spieren

Als je gaat sporten, en dit geldt vooral voor krachtsport, ontstaan er steeds kleine scheurtjes in je spieren. De eiwitten in je spieren beschadigen, wat resulteert tot spierpijn. In de herstelperiode is de beschadigde eiwit afgevoerd en wordt er een nieuwe aangemaakt (hier groeien je spieren) zodat je de volgende keer weer volle kracht vooruit kunt, met gegroeide spieren. Omdat dit proces langer duurt dan het sporten zelf, verbrandt je lichaam tot zelfs 24 uur na de workout nog energie!

2 tot 3 uur voor het sporten

Eet dus goed voor je gaat sporten, maar niet vlak voor je begint aan je workout. 2 tot 3 uur voor je vertrekt kun je het beste een combinatie van koolhydraten en eiwitten eten. De ideale maaltijd voordat je gaat sporten is bijvoorbeeld een omelet op een volkoren broodje, met een stuk fruit. Heb je geen tijd zo vroeg voor het sporten te eten? Nuttig dan 45-60 minuten ervoor een maaltijd die vooral uit koolhydraten bestaat. Goede voeding voor het sporten in dit geval is bijvoorbeeld een smoothie met whey, rode vruchten en banaan. Of volkoren cornflakes met (plantaardige) melk. Smakelijk eten!