Wat vinden we van de Mercedes-AMG C 43?

Wat vinden we van de Mercedes-AMG C 43

‘AMG’ Deze drie letters wegen zwaar in de autowereld. Waar staat het voor, afgezien van iets technisch en Duits? Kracht, spieren en race-erfgoed. AMG-auto’s zijn het toppunt van wat Mercedes op de weg en op het circuit te bieden heeft. De laatste vier kampioenschappen van Lewis Hamilton werden gewonnen met een AMG-badge op zijn auto. Als je mensen wilt inhalen, koop je een AMG. En dit is het geval sinds de eerste uit de fabriek rolde in 1989. Maar tegenwoordig kun je dat doen terwijl je gehuld bent in luxe en omringd door technologie. Moderne versies hebben het allemaal, en de Mercedes-AMG C 43 is daarop geen uitzondering!

Wat is AMG?

AMG-modellen zijn tegenwoordig niet meer zo zeldzaam als vroeger. Er is zelfs een hatchback ter grootte van een Ford Focus beschikbaar, die puristen schokte met zijn gebrek aan V8 en ruime koffer. De C 43 is echter vol van kracht, echter ook hij mist een V8. Daarover straks meer.

Mercedes-AMG C 43

De C 43 is een slanke, elegante auto die zinspeelt op zijn potentiële snelheid in plaats van erover te schreeuwen. In coupé-vorm bevat het langwerpige zijprofiel een lange deur die sluit met prachtig geluid en een interieur onthult machinaal bewerkt metaal. Twee kleine achterbankjes doemen achter je schouders op alsof ze je om meer ruimte vragen. Negeer hun. Extra binnenruimte vind je in de vijfdeurs als je die nodig hebt.

Het gevoel van de nieuwe AMG

De C 43 is twee auto’s in één. Laat hem in de ‘comfort’-modus en hij glijdt over de weg en schakelt efficiënt op en neer als een ervaren chauffeur. Druk op een knop op het stuur en je schakelt een aantal ‘Actieve’ modi in die, het meest effectief op de snelweg, sturen, versnellen, remmen en van rijstrook wisselen. Het is ongelooflijk zenuwslopend de eerste keer dat je aangeeft en de auto verandert vanzelf van rijstrook met 130 km per uur. Maar eenmaal er aan gewend zul je het steeds opnieuw willen proberen. De auto verandert drastisch als je de modus ‘Sport +’ selecteert. Een klep in de uitlaat gaat open en onthult de gorgelende bas van de 3,0-liter twin-turbo V6, die zorgt voor onmiddellijke acceleratie en een hongerig gebrul. 

Welke techniek is er gebruikt?

Auto’s hebben de afgelopen 20 jaar een lange weg afgelegd, daarom lijkt het vermogen van de C 43 van 385 pk niet veel. Twee decennia geleden was dit echter een supercar geweest. Het is slechts 10 pk minder dan de Ferrari 360 Modena, het vlaggenschip van het Italiaanse merk aan het begin van het millennium. 

Mercedes-AMG C 43

Dus wat we hebben is een serieus snelle machine die meer dan past bij zijn AMG-embleem. Een auto die zelf kan rijden en parkeren. En stoelverwarming heeft. En een camera van bovenaf die over de auto kijkt alsof je constant een drone boven je hebt hangen. Het is een sportwagen, maar je kunt er ook in alle comfort mee door de stad glijden.

Wat vinden we van de nieuwe Mercedes-AMG C 43

De C 43 ziet er mooi uit, maar een beetje ingetogen gezien de drie letters die achterop heeft staan en die de wagen direct een andere uitstraling geven. Het rechterpedaal geeft je toegang tot meer snelheid dan iemand nodig heeft, met een uitlaatgeluid dat bij elke versnelling zorgt voor drama (en veel knallen). Het is niet eng snel, maar het is meer dan genoeg om je hart wat sneller te laten slaan. Een ingetogen supercar? Niet helemaal volgens de huidige normen, maar de manier waarop de C 43 zijn toegankelijke, opwindende snelheid en zijn ongelooflijke technologie combineert, betekent dat niemand daar om zou moeten geven. Qua gevoel is het wel degelijk een supercar!

Lees ook: Het belang van het bereken van BPM bij het importeren van een auto

Aanbevolen artikelen